Thursday, December 19, 2019

DE EERSTE INDRUK: nog niet zo gek!

Het is een hot item bij daters. De eerste indruk. Er valt veel over te zeggen, wellicht te veel om in één blog behoorlijk samen te vatten.

Eerste indrukken hebben we allemaal en zeer frequent. We creëren zo’n indrukken niet doelbewust. Ze zijn er plots zonder dat we ernaar vragen. We hebben er geen controle over.

We kunnen niet geen eerste indruk hebben. Onszelf of anderen hierover verwijten maken, is dus geen goed idee.

Maar waarom ontstaan ze? Tijdens de eerste seconden van een date gebeurt er ontzettend veel. Via onze zintuigen komt, of we dat nu willen of niet, overweldigend veel informatie binnen over hoe iemand eruit ziet, beweegt, stapt, praat, ruikt, over welke houding iemand aanneemt…Zeg maar een chaotische wirwar aan nieuwe informatie waar we als mensen zo snel mogelijk houvast (willen) in zoeken door er structuur in te brengen. Dit is dan de eerste indruk. Eerste indrukken hebben dus hun nut.

Eerste indrukken kunnen zowel positief als negatief zijn en verder sterk, overtuigend of toch nog wat onzeker of twijfelend. Interessant om weten is dat we voor onze eerste indruk steeds bevestiging zoeken. Als ik op een eerste gezicht iemand zeer aantrekkelijk vind, dan zal ik verder in alles wat ik zie, hoor, ruik, voel…die gegevens selecteren die mijn eerste indruk bevestigen en alle vijandelijke informatie naar de achtergrond drukken. Dit heet het halo-effect. Het meest exemplarisch voorbeeld hiervan is verliefdheid. Maar ook bij een negatieve eerste indruk gebeurt iets vergelijkbaar. Stel dat mijn date nogal volgzaam overkomt, zonder veel eigen initiatief. In de loop van het contact zal ik dan onbewust vooral datgene horen, zien, voelen…dat die eerste inruk bevestigt. Informatie die mijn eerste indruk eerder tegenspreekt zal ik dan negeren of wegdrukken. Dit staat bekend als horn-effect.

Vooral bij sterke eerste positieve of negatieve indrukken geldt het principe ‘the winner takes it all’.
Maar eerste indrukken hebben nogal eens een andere merkwaardige bijwerking. Ik zoek niet enkel bevestiging maar lok vaak door mijn eigen optreden tegenover mijn date die eerste indruk ook uit. Als ik iemand taxeer als volgzaam dan is de kans groot dat ik tijdens de date alle initiatief aan mijn kant houdt en daardoor mijn date in de volgzaam-modus duw.

Maar moeten we dit allemaal zo maar laten gebeuren? Eerste indrukken zouden éénzijdig, onvolledig of zelfs onjuist zijn. Hoe kunnen we er dan best mee omgaan?
Hierover zal ik een volgende blog kort mijn mening geven.


FreeEnjoy

No comments:

Post a Comment