Saturday, November 16, 2019

Wil je me echt leren kennen? STEL DAN VOORAL GEEN VRAGEN!

Zoals aangekondigd in een vorige blog, geef ik graag een (eenvoudig) voorbeeld van een gesprek tussen twee daters zonder dat er (veel) vragen worden gesteld.

A: Hallo, ik ben Hop
B: Goedemiddag, ik ben Lindy
A: Leuk jou te ontmoeten. Hier om de hoek is een cafeetje. Zo’n typisch bruin café. Heel gezellig. Ik nodig jou uit om daar iets te gaan drinken.
B: Oké, dat klinkt goed. Ik hou ook wel van dat soort kroegjes, zeker nu er niet meer mag gerookt worden, want ik kan niet tegen sigarettenrook.
A: Geen probleem. Ik heb vroeger wel gerookt maar ben er al een jaar of zes mee gestopt.
B: Amai, dat is al de moeite. Ik zelf heb nooit gerookt, maar ik hou daarentegen wel van een
glas goede wijn.
A: Ah ha, een genietertje!
B: Ja zeker en hopelijk nog lang.
A: Ik ben niet zo’n wijnkenner of wijnliefhebber.
B: Echt niet?
A: Neen toch niet. Ik hou het liever bij een goeie trappist.
B: Leuk. Vorig jaar ben ik eens op bezoek geweest bij de trappisten van Orval. Dat was zo tijdens een weekendje met een groep singles.
A: Interessant. Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, zo op stap gaan met een groep
alleenstaanden.
B: Neen? Ik doe dat een paar keer per jaar en dat valt meestal wel mee.
A: Ja? Ik vind dat niet zo eenvoudig. Ik bedoel ik vind het meestal wel moeilijk om zo met een groep ‘vreemden’ in gesprek te geraken. Het blijft dan gemakkelijk bij koetjes en kalfjes.
B: Ik begrijp dat je het dan moeilijk vindt om echt contact te maken. Ja dat hoor ik nog wel eens van singles. Maar ik heb daar niet zoveel last van.
A: Jij legt dus gemakkelijk contact of je geraakt snel aan de praat.
B: Jawel. Desnoods over koetjes en kalfjes, je moet ergens beginnen en je leert dan wel snel mensen kennen.
A: Dat is juist. Moet ik misschien toch eens proberen.
B: Zeker.We kunnen dat eens samen doen.

* * *

We zijn dit soort gesprekken zeker niet gewoon. Ze zijn ook niet populair. We stellen liever vragen. Dit geeft houvast, zeker omdat we vragen kunnen voorbereiden (check-lijstjes). Maar dat kan de partner natuurlijk ook met de antwoorden. Bovendien kan die partner op het moment zelf nog het antwoord sturen door iets te antwoorden dat wenselijk is of de vragensteller het meest zal behagen.

Dit kan niet als je geen vragen stelt. Wat de partner dan zegt komt spontaan uit hem/haar zelf en is dus authentieker, veel meer betrouwbaar en echt.

Dus: als je echt wil weten of jouw date een familieman is, stel er dan geen directe vragen over maar luister of hij daar spontaan en met een zeker enthousiasme tijdens het gesprek zelf over begint. Dit is het verschil tussen ‘gevraagde informatie’ en ‘gegeven informatie’. Succes.

Enjoy the road
FreeEnjoy

No comments:

Post a Comment