Tuesday, March 15, 2022

Hardleers

Een ‘gesprek’ tussen twee jonge vijftigers, algeheel onvrijwillig opgevangen. Na elk hun relatiebreuk, terug dolverliefd geworden. Dat laatste zo’n half jaar geleden. En toch al gekibbel, want de andere doet of is niet wat ik wil.

  • ‘Ik kom meer naar jouw appartement dan jij naar het mijne.’
  • ‘Dat klopt, maar jij hebt ook meer tijd.’
  • ‘Ik doe jouw was en plas en als we familie of vrienden uitnodigen, is al het werk voor mij. Jij helpt zelfs niet bij de afwas.’
  • ‘Ja, maar ik kom meer tussen in de kosten. En jij gaat wel erg veel naar je moeder en als we samen zijn, zit jij regelmatig een boek te lezen. Precies alsof ik dan niet besta.’
  • ‘Ik lees graag eens een boek. Dat klopt. Ik zou graag hebben dat jij dat ook eens doet, dan kunnen we er samen  over babbelen.’
  • ‘Ach neen, daar heb ik geen zin in. Ik kijk liever tv.’
  • ‘Maar à propos, op dat feestje gisteren. Ik heb gezien dat jij het erg plezant vond met die andere mannen.’
  • ‘Ja, ik heb me geamuseerd. Er zaten een paar heel goeie dansers tussen.’
  • ‘Ja, ja…dat zal wel.’
    ...

Eens de roze wolkjes voorbij geschoven zijn, komen de ware agenda’s op tafel. In de quote ‘een relatie hebben’ verschuift het accent plots naar ‘hebben’. De andere bezitten, eisen stellen, controleren, verwijten en naar je hand zetten. Zich continu moeien met de andere om de eigen leegte op te vullen. Zich pas ’ goed’ voelen als de andere tussen de eigen lijntjes loopt. De andere jou gelukkig doen maken omdat je dat zelf niet kan. Want wie zelf goed in zijn/haar velt zit, gunt dit zeker ook de partner in woord en daad. Elk ‘ik’ wordt dan beter door ‘wij’, in plaats van omgekeerd. Maar dit is blijkbaar een zeer moeilijke leerstof. Ook nog in een tweede of derde zit. Misschien helpt een beetje poëzie, mijmeringen van V. Satir:

‘Ik wil je liefhebben, zonder je vast te houden.

Ik wil je waarderen, zonder te oordelen.

Ik wil met je meegaan, zonder beslag op je te leggen.

Ik wil je uitnodigen, zonder te eisen.

Ik wil je alleen laten, zonder me schuldig te voelen.

Ik wil je kritiek geven, zonder je te beledigen.

Als ik van jou hetzelfde kan ontvangen, leren we elkaar werkelijk kennen, wordt ons leven verrijkt.’


Enjoy the road

FreeEnjoy

No comments:

Post a Comment