Saturday, June 10, 2023

'Minimaliseren van spijt' tegenover 'Maximaliseren van profijt'

Deze titel zou wel rechtstreeks uit één of ander handboek van economie kunnen komen. Toch beschrijft het ook de manieren die vaak gehanteerd wordt bij het daten.

Het idee om zich constant te vergelijken met standaarden -zelf opgelegd of opgescharreld in sociale media of in de brede samenleving- en een quotum te stellen dat je gedrag bepaalt, komt in wezen neer op 'minimalisatie van spijt'. Op de korte termijn en in het dagelijks leven zal die aanpak voorkomen dat je in de problemen komt. Enkele triviale voorbeelden: "Nee, ik ga deze fles wijn niet opdrinken, want dan heb ik morgen een kater" of "Nee, ik ga deze serie niet bingewatchen, want dat verpest het hele weekend." of anders "Nee, ik koop die prachtige auto niet om de buren te overtreffen, want ik kan het voorschot nauwelijks betalen".

Het laatste voorbeeld toont al aan dat het minimaliseren van spijt je uiteindelijk ook ongelukkig maakt. Je verlangen om conform te handelen komt in duidelijk conflict met jouw persoonlijke ambitie en prioriteiten in het leven.

Het tegenovergestelde is het maximaliseren van voordeel. Waar we dit vooral verwachten als een theorema uit een economie cursus op bachelor niveau, kan het ook toegepast worden op lange-termijn perspectieven in het leven, waar het bijdraagt tot het vervullen van ambities en tot geluk op langere termijn.

Opnieuw enekele triviale voorbeelden om het algemene idee te schetsen: "Ja ik ga door met piano / klassieke gitaar spelen, zelfs al doen mijn vingers even pijn, omdat ik ervan overtuigd ben dat ik dat concerto weldra foutloos zal kunnen spelen;" of: "Ik leg mijn smart phone even terzijde totdat ik eindelijk deze cursus fysica onder de knie heb;" of nog: "Ik spendeer liever één uur per dag aan Portugees leren met Duolingo dan die tijd te verkwanselen aan TV of sociale media."

Waar brengt dit ons bij het daten?

De geschetste tweespalt komt ook op de proppen bij het evalueren van potentiële levenspartners. Het "minimalizeren van spijt" brengt je bij Mijnheer of Mevrouw 'Gemiddeld' met 'voldoendes' op alle criteria die je essentieel vond. Het wordt een lange procedure, mogelijks geplaveid met enkele echtscheidingen op je levenspad.

'Maximaliseren van voordeel' zet je op de juiste weg om 'Mijnheer of Mevrouw Uitzonderlijk' te vinden. Hij/Zij zal de kwaliteiten hebben die je het meest waardeert en de kleine kantjes die je gemakkelijk naast je neer kan leggen.

No comments:

Post a Comment