Saturday, November 6, 2021

Wie ben ik? - Profielen op dating sites ...

Ik ben open en direct. Ik neem geen blad voor de mond maar draag eerlijkheid hoog in het vaandel. Ik ben sociaal voelend en begaan met de medemens. Ik weet wat ik wil, heb de beide voetjes stevig op de grond en ga recht op mijn doel af. Ik sta positief in het leven en wil er ook elke dag van genieten, vooral van de kleine dingen. Ik zorg goed voor mezelf, ga geregeld joggen en volg yoga. Ik hou van de stad maar voel me ook lekker in de het groen of de wilde natuur….

Onze profieltjes op datingsites wemelen van schoonheid en positivisme. Singles lijken hier op aarde de uitverkoren vertegenwoordigers van hemelse zaligheid en volmaaktheid. Dat is natuurlijk maar schijn.

Maar daten haalt het beste in een mens naar boven of tenminste een opgeleukte versie van onszelf. Zo zien we ons graag of graag onszelf. We lezen het ook graag. Want zeg nu zelf, hoe zou je reageren op een dater die in zijn of haar profieltje schrijft:

‘Ik zeg meestal wat ik denk. Dat botst vaak maar dat deert me niet. Ik rij voor mezelf en daar kom ik ook voor uit. Want ik ben eerlijk. Doorgaans toch. Soms, als het mij uitkomt, neem ik wel eens een kleine bocht rond de waarheid. Moet kunnen, denk ik dan. Ik vind ook dat alle mensen recht hebben op een leuk bestaan hier op deze aardkloot en het doet me wel wat om miserie te zien. Maar ik voel met niet geroepen om wat scheef loopt in ons wereldje te helpen recht trekken. Dat is niet mijn ambitie. 

Die situeert zich op andere vlakken: stevig inkomen door hard of slim werken, wit gekalkte woonstee in het groen en liefst met zwembad, comfortabel reizen en een graantje meepikken van alle leukigheden die het leven in de aanbieding heeft. Maar ik proef ook graag iets onaards. Niet dat ik gelovig ben maar ik vertoef af en toe in yogasferen of mindfulness. Zoals dat tegenwoordig hoort. En het heeft wel wat. Ach ja, het leven is al zo kort en een mens moet proberen om er ten volle van te genieten. Dat is mijn levensmotto.’

Zoiets schrijven, doen we natuurlijk niet. Maar eigenlijk zou ik dat wel willen. Ik bedoel dat anderen zo’n genuanceerd maar echt beeld van zichzelf schetsen. Hoezo ‘anderen’? Ja, ikzelf natuurlijk niet.

Enjoy the road,

FreeEnjoy


No comments:

Post a Comment