Thursday, July 28, 2022

Taalkronkels in datingland

Spelen met taal. Ik hou ervan. Het quasi onzegbare vatten in geschakeerd taalgebruik. 

Een waar genoegen om te doen of te proberen. Een waar genoegen om te lezen. Gaande van ‘Hij heeft zijn auto rond een paal geparkeerd’ tot hilarische quotes over zeepkistfilosofen. Ook op datingsites floreren kleurrijke uitdrukkingen of dubbele bodems. 

Neem nu deze:’Mijn vrouw en ik waren 10 jaar gelukkig. Toen ontmoetten we elkaar’. Of: ‘ Het huwelijk is de kortste weg naar de eenzaamheid.’ Ook in profieltjes kan je kleurrijke dubbele bodems vinden. In deze en volgende blog selecteer ik er enkele om er mijn kronkelende bedenkingen rond te knopen.

‘Ken jezelf’ -  Een leuk advies of zowaar ook een voorwaarde om in relatieland enig succes te boeken. Maar kan ik wel mezelf kennen? Ik kan met een auto rijden. Ik ben dan subject en de auto is object. Als ik mezelf probeer te kennen, kijk ik naar mezelf als naar een soort object buiten mezelf dat ik beschrijf. Meestal in termen van eigenschappen zoals opvliegend of van hebbelijkheden zoals eigengereid. Maar wie of wat is dan ‘ik’. Dat kan ik toch niet leren kennen, want dan vallen object en subject samen. Zoals bij een zelfrijdende auto. Maar een ‘zelfkennend zelf’? 

Leuk voer voor filosofen. Goethe dacht er alvast het zijne van: ‘Ik ben van mening dat een mens zichzelf nooit kan leren kennen, zichzelf nooit als zuiver object kan beschouwen. Anderen kennen mij beter dan ik mijzelf ken.’ Dus, als iemand jou vraagt: ‘Hoe gaat het met je?’ verwijs hem of haar dan voor het antwoord naar jouw buren, vriend(in), ouders, leraars of de burgemeester…

‘Blijf jezelf’ -  Moeilijk als je niet eens jezelf kan kennen. Maar ook een gebiedend gebod ter bevordering van de staat van gelukzaligheid in een maakbare wereld. Een contradictio in termini van hier tot in Tokio! Als het van moeten is, dan is het nooit van jezelf maar een opgelegd stukje theater. Vergelijk met de hersenkronkel: ‘Je moet elke dag van het leven genieten.’ Genieten als een dwingende opdracht lijkt op werk maken van vrije tijd.

Enjoy the road

FreeEnjoy

No comments:

Post a Comment